Samverkan för ökad skolnärvaro

Diarienummer:
2019/00509
Namn:
Samverkan för ökad skolnärvaro
Startdatum:
2020-02-03
Slutdatum:
2022-06-30
Antal deltagare:
200
Berörd fond:
Socialfonden
Beviljat ESF-stöd:
6 090 447
Interventionstyp:
103
Land som berörs:
Sverige
Programområde:
2
Projektägare:
Socialförvaltningen Stockholms stad, Socialförvaltningen Stockholms stad
Specifikt mål:
2.2
Stödmottagare postnr:
12321
Total projektbudget:
2.2
Unionens medfinansieringsgrad:
50%

Brist på samordnade insatser kring elever med hög skolfrånvaro ökar risken för ett framtida utanförskap. Detta projekt ska utveckla och pröva samverkansstrukturer och metoder för att möjliggöra att fler uppnår utbildningens mål i grundskolan, får behörighet till gymnasiet och därigenom ökade möjligheter att få fäste på arbetsmarknaden. Målgruppen för projektet är elever i årskurs 8 och 9 med upprepad eller långvarig frånvaro i de sju stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad som idag arbetar med skolsociala team.

Arbetet i skolsociala team bygger på att professioner från socialtjänsten och skolan tillsammans med eleven och vårdnadshavare undersöker orsaker till skolfrånvaron. Utifrån den kartläggningen planeras och genomförs insatser. Genom exempelvis fysiska och sociala anpassningar i skolan, föräldraskapsstöd, motiverande samtal och samordning av insatser kan eleven få det stöd hen behöver.

Projektet, som är ett samverkansprojekt inom Stockholms stad mellan socialförvaltning, utbildningsförvaltning och sju stadsdelsförvaltningar, är delfinansierat av Europeiska socialfonden.

ESF-rådets komplettering 2021-03-08: En avstämningsrapport innehållande projektplan och budget för genomförandeprojektet finns i separat dokument med följande bilagor: Bil 1 Projektorganisation Bil 2 Åtgärdstrappan Bil 3 Kommunikationsstrategi Bil 4 Intressentanalys Bil 5 Processen i projektet Bil 6a Aktivitetsplan Bil 6b Gantt-schema Bil 7a Förändringsteori Bil 7b Utvärderingsplan Bil 8 Kommunikationsplan Bil 9a Skolsocionomerna Bil 9b Projektteamet Bil 10 Projektbudget

Hjälpte informationen dig?

Ja
Nej
Tack för din feedback!