2019/00509 - Samverkan för ökad skolnärvaro
Brist på samordnade insatser kring elever med hög skolfrånvaro ökar risken för ett framtida utanförskap. Detta projekt ska utveckla och pröva samverkansstrukturer och metoder för att möjliggöra att fler uppnår utbildningens mål i grundskolan, får behörighet till gymnasiet och därigenom ökade möjligheter att få fäste på arbetsmarknaden. Målgruppen för projektet är elever i årskurs 8 och 9 med upprepad eller långvarig frånvaro i de sju stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad som idag arbetar med skolsociala team. nnArbetet i skolsociala team bygger på att professioner från socialtjänsten och skolan tillsammans med eleven och vårdnadshavare undersöker orsaker till skolfrånvaron. Utifrån den kartläggningen planeras och genomförs insatser. Genom exempelvis fysiska och sociala anpassningar i skolan, föräldraskapsstöd, motiverande samtal och samordning av insatser kan eleven få det stöd hen behöver. nnProjektet, som är ett samverkansprojekt inom Stockholms stad mellan socialförvaltning, utbildningsförvaltning och sju stadsdelsförvaltningar, är delfinansierat av Europeiska socialfonden.nnESF-rådets komplettering 2021-03-08:nEn avstämningsrapport innehållande projektplan och budget för genomförandeprojektet finns i separat dokument med följande bilagor:nBil 1 ProjektorganisationnBil 2 ÅtgärdstrappannBil 3 KommunikationsstrateginBil 4 IntressentanalysnBil 5 Processen i projektetnBil 6a AktivitetsplannBil 6b Gantt-schemanBil 7a FörändringsteorinBil 7b Utvärderingsplan nBil 8 Kommunikationsplan nBil 9a SkolsocionomernanBil 9b ProjektteametnBil 10 Projektbudget