2015/00954 - arbetsplatsintegrerat lärande
Projektet arbetsplatsintegrerad utbildning ska genom att använda beprövade metoder framtagna av Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum som är ett kunskapscentrum för forskning, utveckling och utbildning inom äldreområdet. Genom denna arbetsplatsintegrerade modell ska arbetslösa utomeuropeiskt födda män och kvinnor utbildas till arbete inom vård- och omsorgs sektorn. För att stärka deras ställning på arbetsmarkanden byggs stödstrukturer upp runt dem i forn av särskilt anpassad undervisning och ökad kompetens på arbetsplatserna om hur man stöttar den som har otillräcklig kunskap. Modellen kommer att stärka och vidareutveckla banden mellan utbildning och arbetsliv och resulterar i;n•tBestående arbetsplatslärande utvecklasn•tFörändrade attityder på arbetsplatsernan•tNy utbildningsmodell, bättre samverkan, ny lärarrolln•tAnvändbara metoder och verktygnProjektets arbetsmetoder är generaliserbara och därför möjliga att applicera inom andra yrkesområden och inom andra branscher.nProjektet kommer att använda ett arbetsplatsnära lärande inom två områden: ett individuellt arbetsplatsnära lärande kopplat till kurser på omvårdnadsprogrammet och svenska som andraspråk och stödstrukturer för ett arbetsplatsnära lärande. Enligt följande;n1. Samverkan – mellan arbetsgivare, omsorgsgivare och utbildningsanordnaren2. Formell utbildning – genom validering, individuella utbildningsplaner n3. Integrerad undervisning – språk och yrkesutbildningn4. Trepartssamtal – mellan deltagare, chef och läraren5. Reflekterande samtal – på arbetsplatserna med tema från de dagliga erfarenheterna, undervisningen och aktuella ämnen på arbetsplatsernan6. Språkombud och reflektionsledare – utbildade nyckelpersoner på tarbetsplatsernan7. Individuellt språkstöd på arbetsplatsen – både lärare och språkombud n8. Stöd för språkutveckling och lärande på arbetsplatsen – leds av chef och genomförs med hjälp av nyckelkompetens