Logotyp på utskrifter

Validering och behörighet - kompetenssäkring av pedagogisk personal

ProgramområdeProgramområde 1 Kompetensförsörjning
ProjektfasFörprojektering
ProjektägareFolkuniversitetet, Göteborg
KontaktpersonKerstin Namuth
E-postkerstin.namuth@folkuniversitetet.se
Telefonnummer031-10 65 03
Beviljat ESF-stöd103 532 kr
Total projektbudget103 532 kr
Projektperiod2008-05-01 till 2008-09-30
RegionVästsverige
In English

Sammanfattning

Många, speciellt utländska, lärare inom folkbildningen saknar formell svensk lärarbehörighet. Projektet vill kartlägga dessa målgrupper inom Folkuniversitetet och hjälpa dem att validera den kompetens de har.

Bakgrund

Folkuniversitetet ansöker om stöd för en förprojektering inför ett projekt med syfte att hjälpa vår pedagogiska personal att få formell svensk lärarbehörighet. Detta blir nödvändigt för att vi ska kunna möta de stora förändringarna som just nu äger rum inom utbildningssektorn.

Den nya regeringen ämnar att introducera Frivux, dvs. fristående vuxenutbildning. Detta innebär att den verksamhet som tidigare bedrevs av Komvux kommer att läggas ut på anbud och utbildningsanordnare som Folkuniversitetet kommer att konkurrera om att få driva gymnasier för vuxna. Frivuxutredningen kommer att bli klar först den 3 mars, men redan nu är målen och strukturerna tydliga. Helt säkert blir det så att lärarnas formella behörighet blir ett krav för att en anordnare ska kunna godkännas. Frivux och andra nya utbildningsformer är mycket viktiga för oss. Vår marknad skiftar snabbt och det gäller att hela tiden hitta nya verksamheter när gamla sviker pga. att exempelvis arbetsmarknadsuppdrag minskar. För våra oftast timanställda pedagoger handlar det om att behålla eller förlora sina jobb.

Folkuniversitetet anser sig ha mycket goda förutsättningar att bli en av anordnarna eftersom vi under många år har haft framgångsrika uppdrag för vuxenutbildningsförvaltningar (t.ex. inom sfi) och drivit egna gymnasieskolor för ungdomar. Kompetensen finns inom organisationen. För att kunna vara med i framtiden och även utvecklas inom området behöver vi dock kunna erbjuda alla ämnen för vuxna.
Det akuta problemet vi ser och som vi vill åtgärda genom ett kompetensförsörjningsprojekt är att vår befintliga lärarkår inte visar upp tillräckligt många formellt behöriga lärare. I stället för att rekrytera nya lärare vill vi dock ge våra medarbetare möjligheten att få den kompetens de saknar.

Folkuniversitetet rekryterar sin pedagogiska personal utifrån kompetensprofiler som motsvarar resp. verksamhet och uppgifter som läraren ska arbeta med. Ämneskunskap, pedagogisk kompetens samt lämplighet att arbeta med vuxna elever och deltagare ingår alltid. Svensk lärarbehörighet har däremot inte varit ett krav förutom i våra vuxenutbildningsuppdrag.
Många av våra lärare har utländsk bakgrund och har studerat vid högskolor utomlands. En stor grupp är också personer med både högskolestudier och praktisk yrkeskompetens i sina ämnen, dessa har dock inte nödvändigtvis gått lärarutbildningen.
Majoriteten av lärarna är deltidsanställda, de flesta på timbasis.

I samtal med avdelningschefer bekräftades behovet av behöriga lärare inför framtiden och att man tror att många lärare är ”nästan behöriga”.
Några samtal med lärare i den ”nästan behöriga” gruppen visar att de råder stor osäkerhet om huruvida de skulle kunna uppnå en lärarbehörighet inom rimlig tid och hur man skulle gå tillväga.
Både lärare och deras chefer uttryckte önskemål om en resursperson i företaget som kan ge svar på frågor om bedömning och validering av utländsk behörighet och/eller icke-formell kompetens och som även kan hjälpa till med sammanställning av nödvändig dokumentation.

Syfte

Syftet är att säkerställa kompetensförsörjningen inom Folkuniversitetet för att kunna få uppdrag inom den nya gymnasiala vuxenutbildningen. Målet är att vi ska kunna använda oss av våra befintliga lärare och säkra och helst utöka deras tjänster.

Målsättning

Förhoppningen är att ett femtiotal lärare snabbt ska bli behöriga, men förprojekteringen är tänkt att ge svar på huruvida detta är realistiskt.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Projektet vänder sig till alla våra lärare inom målgruppen "nästan behöriga". Det ställer inga särskilda krav på anpassning till funktionshinder. Skulle det visa sig att någon deltagande lärare har ett funktionshinder så är det resurspersonens uppgift att ge det stöd som behövs.

Transnationellt samarbete

Utbyte med vuxenutbildningsorganisationer i Europa äger rum och kommer säkert att omfatta även detta område.

Kommun

  • Ale
  • Alingsås
  • Bengtsfors
  • Bollebygd
  • Borås
  • Dals-Ed
  • Essunga
  • Falkenberg
  • Falköping
  • Färgelanda
  • Grästorp
  • Gullspång
  • Göteborg
  • Götene
  • Halmstad
  • Herrljunga
  • Hjo
  • Hylte
  • Härryda
  • Karlsborg
  • Kungsbacka
  • Kungälv
  • Laholm
  • Lerum
  • Lidköping
  • Lilla-Edet
  • Lysekil
  • Mariestad
  • Marks
  • Mellerud
  • Munkedal
  • Mölndal
  • Orust
  • Partille
  • Skara
  • Skövde
  • Sotenäs
  • Stenungsund
  • Strömstad
  • Svenljunga
  • Tanum
  • Tibro
  • Tidaholm
  • Tjörn
  • Tranemo
  • Trollhättan
  • Töreboda
  • Uddevalla
  • Ulricehamn
  • Vara
  • Varberg
  • Vårgårda
  • Vänersborg
  • Åmål
  • Öckerö