Sammanfattning
Projekt Innertaden syftar till att öka attraktiviteten av Göteborgs stadskärna för besökare, boende, företagarna, fastighetsägarna och kommunen. Därmed bidrar vi även till att göra Göteborg attraktivare som besöksstad och stärker Göteborgs image i Sverige och utomlands. Särskilda satsningar i projektet är;
- ökad kunskap, samverkan och medvetenhet hos företagarna i området och deras anställda.
- ökad fokus på miljöfrågor och närproducerade produkter
- ökad jämställdhet
- ökad tillgänglighet och trygghet för alla besökare och boende
- Förbätrat affärsklimat och bättre utbudsmix som stärker företagarna och deras resurser att upprätthålla en hög
standard
- Skapa förutsättingar för ett långsiktigt utvecklingsarbete
Summary
The main purpose of Project Innerstaden is to make Goteborg more attractive for visitors, residents, local businessmen, property owners, and the community. Hereby we also make Goteborg a more attractive as a visitor point improving the image of Goteborg in Sweden and abroad. Special emphasis within the project will be made in the areas of:
- Increased competence, collaboration and general awareness among local businessmen and their staff.
- increased focus on environmental issues and locally produced products
- increased equableness
- increased accessibility and safety for all visitors and residents
- improvement of local business and business mix which increase the businessmen's willingness and resources to
maintain a good business environment.
- establish the necessary prerequisites for a long term improvement program.
Bakgrund
Under större delen av efterkrigstiden har nästan allt hänt utanför stadskärnorna, bostadsbyggande som miljonprogrammet 1965-75, nya köpcentrum och stora externa industriområden. Stadskärnorna glömdes bort och stagnerade.
I Sverige kom vändningen i början av 90-talet och idag arbetar ett 100-tal städer systematiskt med att förnya stadskärnorna, fler ligger i startgroparna. I första hand krävs ett fungerande samarbete. Stadens olika förvaltningar bör samarbeta på lika villkor med fastighetsägare och övrigt näringsliv.
Man måste också ha en gemensam helhetssyn och vision om stadskärnan och vilka åtgärder som erfordras för att nå uppställda mål på ett antal års sikt. Att ge högre livskvalitet åt medborgarna är lika viktigt som att fastighetsägarna och näringsidkarna har glädje av att Göteborgs City utvecklas på ett positivt sätt. För Göteborgs del så är stadskärnan även viktig för turism och boende i Göteborgs närområde. Här ska man kunna träffas, flanera, ta och shoppa under trevliga former i en trivsam och trygg miljö. Stadskärnan ska vara tillgänglig för alla oavsett ålder, kön, etnisk tillhörighet eller rörelseförmåga.
Utifrån denna utgångspunkt ser vi att det finns mycket att göra i Innertaden för att utveckla den ytterligare och göra den till ett verkligt centrum för Göteborg och dess besökare.
Innerstaden Göteborg AB är ett aktiebolag som ägs 50 % av Göteborgs Köpmannaförbund och 50 % Fastighetsägarna Göteborg första regionen. Bolaget har som uppgift att sköta administrationen för Innerstaden Göteborg.
Göteborgs Köpmannaförbund, Fastighetsägarna Göteborg och Göteborgs Stad med Trafikkontoret, Park och Natur och Stadsbyggnadskontoret har slutit ett samarbetsavtal för 2005- 2007.
Syfte
Det övergripande syftet med projekt Innerstaden är att få ett attraktivare centrum i Göteborg för dess olika intressenter. Ökad jämställdhet och integration. Ökad satsning på miljöfrågor och där bland annat närproducerade produkter.
UNDERORDNADE INTRESSENTSPECIFIKA SYFTEN
1)Företagarna – ökad kompetens, fler besökare som konsumerar mycket och trivs
2) Besökarna/boende – ett attraktivt, tryggt och lätt-tillgängligt centrum som ger besöksglädje och köpglädje för alla
besökare
3) Kommunen – ett attraktivt och välmående centrum som ger besöksglädje för alla besökare och lyfter Göteborg
som stad.
4) Fastighetsägarna – ett välskött centrum med bra samverkan som med en levande innerstad
Målsättning
- Ökat antal besökare till stadskärnan
- Ökad försäljning – mäts via samverkan med företagarna
- Ökad kunskap och trivsel bland företagens personal i området – mäts via intervjuer och ställs i relation till resultat
från förstudiens mätningar
- Ökad upplevd jämställdhet - mäts via intervjuer och ställs i relation till resultat från förstudiens mätningar
- Ökad trivsel bland besökare - mäts via intervjuer och ställs i relation till resultat från förstudiens mätningar
- Ökad upplevd tillgänglighet bland besökare främst med rörelsehinder och barnvagnar - mäts via intervjuer och
ställs i relation till resultat från förstudiens mätningar
- Ökad attraktivitet ger attraktivare företagare i området som hyr lokaler
Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
Vi kommer att genomföra en större analys av hela området för att kartlägga framkomlighet och tillgänglighet. Analysen kommer att resultera i en rapport som ska finnas med i diskussionerna med fastighetsägare och kommun. Analysen kommer att beakta både rörelsehindrade och personer med barnvagnar.
Kommun
- Ale
- Alingsås
- Bengtsfors
- Bollebygd
- Borås
- Dals-Ed
- Essunga
- Falkenberg
- Falköping
- Färgelanda
- Grästorp
- Gullspång
- Göteborg
- Götene
- Halmstad
- Herrljunga
- Hjo
- Hylte
- Härryda
- Karlsborg
- Kungsbacka
- Kungälv
- Laholm
- Lerum
- Lidköping
- Lilla-Edet
- Lysekil
- Mariestad
- Marks
- Mellerud
- Munkedal
- Mölndal
- Orust
- Partille
- Skara
- Skövde
- Sotenäs
- Stenungsund
- Strömstad
- Svenljunga
- Tanum
- Tibro
- Tidaholm
- Tjörn
- Tranemo
- Trollhättan
- Töreboda
- Uddevalla
- Ulricehamn
- Vara
- Varberg
- Vårgårda
- Vänersborg
- Åmål
- Öckerö