Logotyp på utskrifter

Kompetensutveckling inom E-handel i Sydsverige

ProgramområdeProgramområde 1 Kompetensförsörjning
ProjektfasFörprojektering
ProjektägareN3P Sverige AB
KontaktpersonMarcus Birkhofer
E-postmarcus.birkhofer@n3p.se
Telefonnummer0739-730001
Beviljat ESF-stöd62 200 kr
Total projektbudget62 200 kr
Projektperiod2008-05-01 till 2008-06-13
RegionSydsverige
In English

Sammanfattning

N3P vill se om det finns en möjlighet att erbjuda en utbildning för företagare i Syd Sverige för att underlätta processen att starta e-handel och därmed öka deras chanser att nå en ny målgrupp och nya marknader både globala och nationella.

Övergripande målet är att med utbildning lösa de problem det är för bolag att starta eller utveckla sitt bolag både globalt samt nationellt med hjälp av e-handel. E-handel är igen affärside isig utan en ytterligare säljkanal.

De stora marknader som öppnas upp för företagen skapar både möjligheter att erbjuda ett brett sortiment eller att nischa sin försäljning mot en specifik produkt typ. Detta innebär att även de mest exklusiva varorna kan ha en given plats på nätet. Även om företag som säljer på nätet har hela världen som marknadsplats får man inte glömma bort att det finns mängder av e-handelsföretag världen över och att konkurrensen är hård. Detta ställer krav på erbjudande, utformning och teknisk lösning alltför att skapa mervärde för kunderna och vinna konsumenternas förtroende. Konsumenternas livsmönster och inköpsvanor har förändrats.
Det är knappast någon tillfällig trend utan en stadigt pågående företeelse.

Att få igång e-handel för ett befintligt företag är många gånger att liknas vid att starta ett nytt företag. Man måste analysera produkten, tjänsten, marknaden, distributionskanalen och många fler faktorer precis som då man startar ett nytt företag. Att dra igång e-handelsprojekt där inget är givet i förväg ställer också krav på projektledaregenskaper och entreprenöriella egenskaper.

E-handel som säljkanal möjliggör även de företagare som har utländsk bakgrund till att slippa fördomar och uteblivna affärer då man via e-handel inte kan avgöra företagarens etniska bakgrund.

Det är främst män som gör karriär i denna bransch och mångfalden är liten. Vi ser därför ett behov av att utbilda både män och kvinnor, men framförallt kvinnor för att öka deras chanser att ta mer ledande befattningar. Kvinnor behöver ofta en utbildning att luta sig mot för att öka sin självsäkerhet och därmed göra mer karriär. En del i utbildningen ska dessutom beröra mångfald, både för sina kunders räkning men även öppna sinnet för att anställa personal med utländsk bakgrund.

Bakgrund

A) Övergripande målet är att med utbildning lösa de problem det är för bolag att starta eller utveckla sitt bolag både globalt samt nationellt med hjälp av e-handel.
E-handel som säljkanal möjliggör även de företagare som har utländsk bakgrund till att slippa fördomar och uteblivna affärer då man via e-handel inte kan avgöra företagarens etniska bakgrund.
Idag kan det mesta köpas över Internet och i takt med att e-handelsföretagen blir fler ökar försäljningen kraftigt. Bara under 2006 växte e-handeln med 32 procent enligt Postens och Handelns Utredningsinstitut, HUI:sregelbundna mätning e-barometern. Samma mätning visar att e-handelns totala omsättning under 2006 uppgick till cirka 12 miljarder kronor. Prognos för 2007 ligger på ca 15 miljarder.Visserligen motsvarar detta endast 2,5 procent av den totala detalj-handelsomsättningen, men med den starka tillväxtsom råder kommer e-handelsföretagen redan inom några år att ha en betydligt större del av konsumenternas köpkraft. En anledning till e-handelns framgång är att utbudet är stort och att kundernas alltmer varierande efterfrågan kan tillgodoses via internet. Eftersom nätet inte har geografiska begränsningar kan företagen dessutom nå ut till betydligt fler konsumenter än vad traditionella butiker kan.
De stora marknader som öppnas upp för företagen skapar både möjligheter att erbjuda ett brett sortiment eller att nischa sin försäljning mot en specifik produkt typ. Detta innebär att även de mest exklusiva varorna kan ha en given plats på nätet. Även om företag som säljer på nätet har hela världen som marknadsplats får man inte glömma bort att det finns mängder av e-handelsföretag världen över och att konkurrensen är hård. Detta ställer krav på erbjudan- de, utformning och teknisk lösning alltför att skapa mervärde för kunderna och vinna konsumenternas förtroende. Konsumenternas livsmönster och inköpsvanor har förändrats.
Det är knappast någon tillfällig trend utan en stadigt pågående företeelse.

Idag har konsumenterna/företagen lärt sig att handla via nätet samtidigt som många företag har utvecklat sitt nätburna utbud. Allt fler företag måste starta eller utveckla sin e-handel, speciellt de företag som arbetar eller vill arbeta på den globala marknaden. Men att finna personer med kunskap om starta e-handel är svårt.

Att få igång e-handel för ett befintligt företag är många gånger att liknas vid att starta ett nytt företag. Man måste analysera produkten, tjänsten, marknaden, distributionskanalen och många fler faktorer precis som då man startar ett nytt företag. Att dra igång e-handelsprojekt där inget är givet i förväg ställer också krav på projektledaregenskaper och entreprenöriella egenskaper.
Utbildningen kommer av dessa skäl att innehålla moment inom entreprenörskap och affärsutveckling. Idag är det många företag/personer som ej har den kunskap eller erfarenhet att utveckla den befintliga verksamheten med en ny sälj, marknadskanal som e-handel.
Idag finns det ingen utbildning som kombinerar e-handel med projektledning, försäljning, marknadsföring, entreprenörskap samt kommunikation.

Magnus Äng, VD Euroflorist säger:
"De senaste åren har e-handelsmarknaden växt mellan 30% till 40% per år och vi har växt utöver denna tillväxt.Detta har inneburit att vi har anställt nya medarbetare. När vi rekryterar finns det två möjligheter idag antingen från någon konkurrent eller från någon annan bransch.
Varför det blir så är pga idag finns det inte någon utbildning som kan ge förståelse samt kunskap av hela flödet inom e-handel. När vi tar någon utanför vår bransch tar det mycket tid och resurser att sätta ingång nya medarbetaren”

Arne Andersson, Affärsutveckling Distanshandel Posten Logistik säger:
"Allt fler svenskar väljer att göra sina inköp hemifrån via Internet, telefon eller
beställningsformulär. En Majoritet av svenskarna handlar på distans.
I vår senaste distanshandelsrapport (Distanshandeln idag 2007) framkommer det tydligt att distanshandeln möter dagens livsmönster.
Den del av distanshandeln som växer mest är via Internet och står idag för en omsättning på ca 16,7 miljoner (Källa:HUI) och förväntas även framåt visa stora tillväxttal. Vi ser tydligt att den ”vanliga” detaljhandeln satsar mer och mer på så kallade ” multikanalstrategier” där e-handeln blir en av flera säljkanaler för att öka tillgängligheten för deras varor och tjänster.
Utbildning och kompetens
Med tanke på hur utvecklingen inom e-handeln ser ut kommer det inom kort att råda stor brist på kompetens inom detta område”

Det är främst män som gör karriär i denna bransch och mångfalden är liten. Vi ser därför ett behov av att utbilda både män och kvinnor, men framförallt kvinnor för att öka deras chanser att ta mer ledande befattningar. Kvinnor behöver ofta en utbildning att luta sig mot för att öka sin självsäkerhet och därmed göra mer karriär. En del i utbildningen ska dessutom vara mångfald, både för sina kunders räkning men även öppna sinnet för att anställa personal med utländsk bakgrund.
N3P vill utbilda personer/företag som kommer besitta kompetens för att starta eget, starta e-handel i befintliga företag eller förvalta & utveckla befintliga e-handelsföretag.

Syfte

N3P vill med denna förprojektering se möjligheten till att kunna erbjuda en utbildning för bolag som vill starta ny sälj/marknadskanal med hjälp av E-handel. Både entreprenörskap/affärsnytta och nyteknik är viktiga parametrar som bolagen behöver för att växa nationellt samt globalt. Vi vill även se hur man skulle kunna öka kvinnors karriär inom denna bransch. Mångfalden är idag låg och genom att öppna ögonen på medarbetare och beslutsfattare så hoppas vi på att de själva förstår möjligheterna med mångfald både för sin egen verksamhet men även för sina kunder.
E-handel som säljkanal möjliggör även de företagare som har utländsk bakgrund till att slippa fördomar och uteblivna affärer då man via e-handel inte kan avgöra företagarens etniska bakgrund.

Målsättning

Målsättningen är att skapa en unik utbildning för företag/personer i Sydsverige. Detta för att möjliggöra att de har kunskapen om att starta e-handel för sitt företag eller utveckla sitt nuvarande e-handelsföretag. Vilket kommer leda till växande företag både nationellt samt globalt. Därtill ska kvinnors möjlighet till att säkra sin kompetens via fortbildning och därmed öka sina chanser till att få en högre befattning. E-handel som säljkanal möjliggör även de företagare som har utländsk bakgrund till att slippa fördomar och uteblivna affärer då man via e-handel inte kan avgöra företagarens etniska bakgrund.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Utbildningslokalerna är anpassade för funktionshindrade.

Kommun

  • Bjuv
  • Bromölla
  • Burlöv
  • Båstad
  • Eslöv
  • Helsingborg
  • Hässleholm
  • Höganäs
  • Hörby
  • Höör
  • Karlshamn
  • Karlskrona
  • Klippan
  • Kristianstad
  • Kävlinge
  • Landskrona
  • Lomma
  • Lund
  • Malmö
  • Olofström
  • Osby
  • Perstorp
  • Ronneby
  • Simrishamn
  • Sjöbo
  • Skurup
  • Staffanstorp
  • Svalöv
  • Svedala
  • Sölvesborg
  • Tomelilla
  • Trelleborg
  • Vellinge
  • Ystad
  • Åstorp
  • Ängelholm
  • Örkelljunga
  • Östra Göinge