Logotyp på utskrifter

Kompetensutveckling vid skolkontoret, barn och utbildningsförvaltningen

ProgramområdeProgramområde 1 Kompetensförsörjning
ProjektfasGenomförande
Projektägaresaknas
KontaktpersonThomas Parvin
E-postthomas.parvin@skol.lulea.se
Telefonnummer0920-45 37 92
Beviljat ESF-stöd436 740 kr
Total projektbudget436 740 kr
Projektperiod2008-09-01 till 2009-12-31
RegionÖvre Norrland
In English

Sammanfattning

Barn- och utbildningsförvaltningen står inför stora förändringar till följd av samhällsförändringar såsom t.ex. etablering av fristående skolor och enskilda förskolor i kommunen. Detta samt en ökad medvetenhet hos föräldrar och barn/ungdomar ställer större krav på flexibilitet och förmåga till förändring hos organisationen.

Bakgrund

B:Den förprojektering som genomförts visar att skolkontoret befinner sig i ett utvecklingsskede med anledning av att verksamheten förändras genom bl.a. att fristående skolor etableras i kommunen. Skolkontorets medarbetare behöver för att möta de nya förutsättningarna kompetensutvecklas på följande områden:

· Strukturerad planering/styrning
· Omvärldsorientering
· Förändringsberedskap/stresshantering
· Medarbetarskap/den konsultativa modellen

En karläggning av samtliga medarbetares behov av kompetensutveckling har genomförts där samtliga varit delaktiga genom dialog och enkäter. På grundval av detta arbete har en plan upprättats, där följande aktiviteter upptas:

· Framtagande av administrativt ledningssystem
· Metoder för omvärldsorientering
· Utbildning i projektledning
· Utveckla kompetens att beställa/genomföra uppdrag
· Presentationstekning/retorik
· Genomföra förändringsarbete/stresshantering
· Vision/Medarbetarskap

Syfte

Att genom kompetensutveckling stärka skolkontorets förutsättningar att möta nya villkor, när ”kunder” ställer andra krav på service och stöd. Se vidare bilaga.

Målsättning

Att upprätta ett administrativt ledningssystem under projekttiden.
Att genomföra följande utbildningar:
· Metoder för omvärldsbevakning
· Introduktion i projektledning
· Att skriva uppdragshandling
· Presentationstekning/retorik
· Förändringsarbete/stresshantering
· Visionsarbete/medarbetarskap

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Tillgängligheten tillgodoses genom att vi använder oss av lokaler med tillgänglighet för rörelsehindrade och hjälpmedel för andra funktionshinder som t.ex. hörselslinga, blindskrift etc.

Jämställdhetsintegrering

Förprojekteringen visar på ett behov att utveckla verksamheten för att bättre klara av förändringar i våra förutsättningar och nya krav från våra intressenter. Den kommunala skolförvaltningen måste utvecklas för att kunna vara ett attraktivt alternativ i framtiden, både för elever och anställda. De planerade aktiviteterna tror vi kommer att stötta vårt jämställdhetsarbete, framförallt i vårt stävande att få fler män att välja skolan som arbetsplats men även vårt arbete att öka frisktalen.

Transnationellt samarbete

Inga uppgifter

Kommun

  • Arjeplog
  • Arvidsjaur
  • Bjurholm
  • Boden
  • Dorotea
  • Gällivare
  • Haparanda
  • Jokkmokk
  • Kalix
  • Kiruna
  • Luleå
  • Lycksele
  • Malå
  • Nordmaling
  • Norsjö
  • Pajala
  • Piteå
  • Robertsfors
  • Skellefteå
  • Sorsele
  • Storuman
  • Umeå
  • Vilhelmina
  • Vindeln
  • Vännäs
  • Åsele
  • Älvsbyn
  • Överkalix
  • Övertorneå