Sammanfattning
Var tredje ung människa i Sverige har en mycket svag anknytning till arbetsmarknaden. Särskilt svår är situationen för ungdomar som avbrutit sina gymnasiestudier eller har ofullständiga betyg från gymnasiet. Gemensamt för många av dessa är, att de har svårt för teorin i den ordinarie gymnasieskolan och de har ofta misslyckats i skolan under många år. Många av dem har läs och skrivproblem som hämmat deras kunskapsinhämtande. Andra har psykiska sociala eller drogproblem. Det är inte heller ovanligt med en kombination av dessa. För dessa måste nya lärandemiljöer utanför den vanliga skolmiljön utvecklas om deras utanförskap inte ska bli livslångt. Dessa lärandemiljöer måste innefatta personal med många olika kompetenser och de ska präglas av ett holistiskt synsätt.
I regionen är turism ett tillväxtområde och det innefattar många olika yrken. I detta projekt vill vi därför utveckla lärandet inom i första hand servicebranscher såsom hotell, restaurang, handel och evenemang.
Målet med Jämstäldhetspolitiken i Sverige är att kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. En förutsättning för att kunna uppnå detta är att kvinnor och män har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter inom livets alla områden. Denna grundtanke skall även genomsyra hela projektet avseende val av yrkesområden och branscher såväl som att eftersträva jämställdhet vid definition av målgrupperna.
En SWOT analys av möjliga branscher kommer att göras ur ett jämställdhetsperspektiv.
Syftet är att underlätta för unga i åldern 16 – 24 år att etablera sig i arbetslivet samt förebygga att de hamnar i utanförskap. Att kartlägga och analysera de behov som finns för att möjliggöra unga kvinnor och mäns etablering på arbetsmarknaden med särskilt fokus på dem som befinner sig mellan studier och arbete.
De aktiviteter som kommer att ingå i projektet är:
• Kartläggning av hur målgruppen ser ut
• Kartläggning av branscher som kan vara aktuella i ett genomförandeprojekt
• Bildande av ett brett partnerskap
• Inhämtande av erfarenheter av Sociala företag i Sverige
• Inhämtande av erfarenheter från andra länder
• I samverkan utforma ett genomförandeprojekt.
Funktionsnedsättningar av olika slag utgör ofta ett hinder för att få eller behålla ett arbete. Otillgängliga arbetsplatser kan därför sägas vara diskriminerande. En analys av varje bransch som kan komma i fråga i projektet kommer därför att göras. All information ska vara tillgänglig och så utformad att personer med exempelvis synskada, intellektuella funktionsnedsättningar eller läs- och skrivsvårigheter kan ta del av den.
Summary
Every third youngster in Sweden has a very weak connection to the labour market. Especially difficult is the situation for young people who have dropped out from their upper secondary school studies or who have incomplete grades.
Common factors for many of these people are that theoretical studies in school are a hardship and they have often failed at school for many years. Quite a large number have problems in reading and writing which has obstructed their learning. Others suffer from psychical, social or drug problems. It is not unusual with a combination of these.
New learning environments outside the ordinary school must be developed for them so that their social exclusion will not become lifelong. These learning environments must include staff with several competences and be characterized by a holistic approach.In our region tourism is an area of growth which comprises a large number of professions. In this project we therefore wish to foremost develop learning within the service area such as hotels, restaurants, trade and events.
The main objective with equality politics in Sweden is that both men and women are to have the same power to form society and their own lives. A requirement to achieve this is that men and women share the same rights, opportunities and obligations within all areas of life. This fundamental idea will also permeate the project in respect of selection of professional areas and trades as well as striving to attain equality when defining the target groups.
A SWOT analyse will be carried through in an equal opportunity perspective in all branches.
The aim is to make it easier for youngsters at the age of 16 to 24 to establish themselves in working life and to prevent them from ending up in social exclusion. Furthermore, to map out and analyze the existing needs in order to make it possible for young men and women to achieve this establishment with a particular focus on those who are between studies and work.
• Mapping out how the target group looks like
• Mapping witch branches are possible for a carrying through project
• Creation of a wide partnership
• Collection of experiences from social enterprises in Sweden
• Collection of experiences from other countries
• By collaboration form a collaborative project
Disabilities of different kinds often make it difficult to get or retain a job. Inaccessible work places can therefore be described as discriminating. An analysis of each work area which is eligible to the project will hence be carried out.
All information will be available and worked out so that people with visual impairment, intellectual dysfunctions or dyslexia can collect it.
Bakgrund
Var tredje ung människa har en mycket svag anknytning till arbetsmarknaden. Särskilt svår är situationen för ungdomar som avbrutit sina gymnasiestudier eller de som har ofullständiga betyg trots sina 3 år på gymnasiet.
Med hjälp av samverkan mellan olika aktörer kan unga kvinnor och män tidigt erbjudas möjlighet till lärande i arbetslivet och skapa sig ett eget kontaktnät med potentiella arbetsgivare. Samverkan mellan skola och arbetsliv kan bidra till matchning mellan ungas val av utbildning, utbildningarnas faktiska innehåll samt arbetslivets behov av kompetens förbättras.
I SOU 2003:92 ”Unga utanför” beskrevs problemen med ett ökande antal ungdomar som inte passar in i den traditionella skolan, men där lämnades även förslag på åtgärder. En av dessa var att kommunerna ska kartlägga vad kommunens unga mellan 16 – 24 år gör.
I Piteå har gränsdragningen och ansvarsfördelningen mellan förvaltningarna, Arbetsmarknad och vuxenutbildning respektive Barn och utbildning, ännu inte helt klargjorts. Ett arbete pågår. I andra kommuner, exempelvis i Luleå, Umeå och Sundsvall, har detta arbete kommit betydligt längre. I Piteå har Arbetsmarknad och vuxenutbildning påbörjat ett samarbete med Strömbackaskolan, som är en gymnasieskola, när det gäller elever som väljer att avbryta sina gymnasiestudier. De senaste två åren har ca 50 ungdomar anvisats till Arbetsmarknads-avdelningen årligen. Gemensamt för många av dessa är att de har svårt för att anpassa sig i den ordinarie gymnasieskolan. Detta kan till viss del bero på att även de praktiska utbildningarna innefattar väldigt mycket teori i dagens gymnasieskola. Dessutom har de ofta misslyckats under sin tid i grundskolan under många år. Många av dem har läs- och skrivproblem som hämmat deras teoretiska kunskapsinhämtande. Däremot har de ofta lätt för att lära sig saker genom praktiska övningar. En del har psykiska eller sociala problem medan andra har drogproblem. Det är inte heller ovanligt med en kombination av något slag mellan dessa problem. För dessa måste nya lärande miljöer utanför den vanliga skolmiljön utvecklas om deras utanförskap inte ska bli livslångt. Dessa lärandemiljöer måste innefatta personal med många olika kompetenser och de ska präglas av ett holistiskt synsätt.
För att utveckla dessa nya lärande miljöer och metoder krävs samarbete med ett stort antal aktörer. Förutom Förvaltningen för Arbetsmarknad och vuxenutbildning är till exempel gymnasieskolan, Socialtjänsten, branscher inom näringslivet, internationella partners, sociala företag och Nyföretagarcentrum tänkbara aktörer.
I regionen är turism ett tillväxtområde och det innefattar många olika yrken. I Piteå är upplevelseproduktion ett prioriterat område. I detta projekt vill vi därför utveckla lärandet, i första hand inom branscher som har anknytning till dessa områden. Det kan bland annat röra sig om servicebranscher såsom hotell restaurang, handel och evenemang. Vi vet också att många företag står inför en generationsväxlingsproblematik. En del av denna skulle kanske kunna lösas genom kooperativ i stället för en- eller fåmansföretag.
I regionen är turism ett tillväxtområde och det innefattar många olika yrken. I Piteå är upplevelseproduktion ett prioriterat område. I detta projekt vill vi därför utveckla lärandet, i första hand inom branscher som har anknytning till dessa områden. Det kan bland annat röra sig om servicebranscher såsom hotell restaurang, handel och evenemang. Vi vet också att många företag står inför en generationsväxlingsproblematik. En del av denna skulle kanske kunna lösas genom kooperativ i stället för en- eller fåmansföretag.
Syfte
Syftet för ett kommande genomförandeprojekt är att underlätta för unga i åldern 16 – 24 år att etablera sig i arbetslivet samt förebygga att de hamnar i utanförskap.
Syftet med förprojekteringen är att kartlägga individer och branscher samt etablera kontakter för ett kommande genomförandeprojekt.
När det gäller kartläggningen av branscher utgör det som angetts i bakgrunden ovan den huvudsakliga inriktningen. exakt vilka som kommer att ingå i ett framtida genomförandeprojekt kan ännu inte fastställas eftersom det är en del av förprojekteringen.
Målsättning
De olika projektmålen är att:
•Förprojekteringen ska leda fram till ett genomförandeprojekt.
•Hitta och engagera partners
•Inventera hur stor grupp unga kvinnor och män som kan erbjudas detta alternativa lärande
•Bestämma vilka branscher som i första hand ska ingå i ett genomförandeprojekt
Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
Funktionsnedsättningar av olika slag utgör ofta ett hinder för att få eller behålla ett arbete. Otillgängliga arbetsplatser kan därför sägas vara diskriminerande. En analys av varje bransch som kan komma i fråga i projektet kommer därför att göras.
All information ska vara tillgänglig och så utformad så personer med exempelvis synskada, intellektuella funktionsnedsättningar eller läs- och skrivsvårigheter kan ta del av den. Vid behov ska det finnas tillgång till hörselslinga och/eller dövtolk.
Jämställdhetsintegrering
Under förprojekteringen ska vi erbjuda de engagerade kontakterna ett fortsatt partnerskap i genomförandeprojekt. Varje aktör ska själv identifiera och motivera sitt deltagande i projektet.
Transnationellt samarbete
I detta förprojekteringsarbete avser vi att inhämta kunskaper från flera andra länder. De bästa partners från andra länder ska även inbjudas till ett fortsatt samarbete i genomförandeprojektet.
Kommun
- Arjeplog
- Arvidsjaur
- Bjurholm
- Boden
- Dorotea
- Gällivare
- Haparanda
- Jokkmokk
- Kalix
- Kiruna
- Luleå
- Lycksele
- Malå
- Nordmaling
- Norsjö
- Pajala
- Piteå
- Robertsfors
- Skellefteå
- Sorsele
- Storuman
- Umeå
- Vilhelmina
- Vindeln
- Vännäs
- Åsele
- Älvsbyn
- Överkalix
- Övertorneå