Sammanfattning
Syftet är att stimulera samverkan och effektivisera åtgärder för grundläggande yrkesutbildning samt vidareutbildning för personal inom vård- och omsorgssektorn.
Kommuner, landstinget, fackförbund samt utbildningsaktörer inom vård och omsorg har gått samman och driver Vård och Omsorgscollege i Västerbotten (VOCV). Syftet är att stimulera samverkan och effektivisera åtgärder för grundläggande yrkesutbildning samt vidareutbildning för personal inom vård- och omsorgssektorn. Detta har på ett unikt sätt samlat branschens aktörer och knutit dem i ett närmare samarbete på länsnivå.
Vård och omsorg står inför stora utmaningar. Ökad livslängd och åldrande befolkning är två viktiga delar i att efterfrågan på vård och omsorg ökar. Till detta skall läggas att kraven på patientinflytande, service och tillgänglighet ökar samtidigt som medarbetarnas personliga ansvar för vården betonas allt mer. I detta läge står dessutom vård- och omsorgssektorn inför ett stort rekryteringsbehov. Detta beror främst på tillväxten inom vissa delar av den kommunala och privata omsorgen samt på de stundande pensionsavgångarna.
Mot denna bakgrund är det viktigt att dagens studenter erbjuds en attraktiv och god utbildning nära arbetslivet. Nyckeln till att säkra utbildningens närhet till arbetslivet är den arbetsplatsbaserade utbildningen (APU).
Problemet idag är att APU:n inte fungerar tillfredställande. Detta består i en alltför varierande kvalitet på själva APU-genomförandet samt bristen på platser för genomförandet. För att avhjälpa den rådande situationen med brister inom genomförandet för APU vill VOCV lyfta fram och stärka handledarna. En bra handledare fungerar som en viktig aktör för att faktiskt säkra en god vårdkvalitet.
Syftet med projektet är att säkerställa en god vård och omsorg för den åldrade befolkningen i Västerbotten. Genom att stärka APU-handledarna i sin roll vill VOCV garantera en god vårdutbildning vilket i förlängningen ger en trygg och kompetent personal. En kompetent personal ger en god och säker vård och omsorg för patient och brukare.
Målsättningen med projektet är att kartlägga vad handledarna ute i verksamheten behöver för stöd och utbildning för att känna att de vill, kan och har kompetens att engagera sig som handledare för studerande. Med detta som bas kommer vi att utveckla:
1. den handledarutbildning som efterfrågas och som blir standard inom VOC Västerbotten.
2. de stödfunktioner som efterfrågas
Genom ett väl underbyggt ingångsvärde och stark nätverk kan vi tillsammans med personal påbörja arbetet med en behovsanalys samt säkra resultatet av projektet. Genom ett förprojekt inom ESF får VOCV de praktiska förutsättningarna för att uppnå vårt mål med en gedigen handledarutbildning vilket utmynnar i kunniga och engagerade handledare. Vår ambition är att detta skall ligga till grund för en ansökan om genomförande.
Projektet är även utformat och genomförs i enlighet med de efterfrågade programkriterierna Lärande miljöer och Samverkan.
Summary
The aim is to stimulate a joint effort and streamlining measures for a basic vocational training and further education for people within care of the elderly and disabled and other nearby sectors.
Municipalities, the county council, unions and educational organizers within the care of the elderly and disabled have joined forces and is running a college for nursing, specialised in health, hospital care, care of the elderly and disabled, in Västerbotten - Education forum for medical and social services (VOCV). The aim is to stimulate a joint effort and streamlining measures for a basic vocational training and further education for people within the elderly and disabled care and other nearby sectors. This has in a unique way gathered the different parties in the business and united them in a closer cooperation on county level.
Great challenges awaits the caring business. Life expectancy and an ageing population are two main reasons to why the demand for care and nursing are growing. In addition to this the demand for patient influence, service and availability is increasing as well as the demand for each employees personal responsibility. Furthermore, the caring and nursing sector is today in need of a numerous recruitment. This is mostly due to the growth in some of the care sectors and on the upcoming number of retirements.
With this background, it is important that the students of today is offered an attractive an good education in cooperation and close to the working life. The key to secure the educations closeness to the working life is the practical vocational training place – (APU).
Today’s problem is that APU is not working properly. This is due to the various quality when it comes to the APU and the lack of places to perform the APU. To meet this problem VOCV wants to focus on the tutors and strengthen them. A good tutor works as an important part to secure a good quality of care and nursing.
The aim of the project is to secure good care and nursing to the ageing population of Västerbotten. By strengthening the APU tutors in their role VOC wants to guarantee a good education within the care area – this will in the end support and secure a safe and competent staff. A competent staff gives a god and secure care to the patients and other clients of the care.
The goal of the project is to map out what kind of support and education the active tutors need. This to make them know what they want, know and have competence to get engaged as tutors for students. With this as a base, we will develop:
1. the tutor education that is demanded and that will be standard within VOC Västerbotten.
2. the support functions that are beeing asked for.
By a well built start value and a strong network, together with the staff we can start the work with a needs analysis and secure the result of the project. With a pro project within ESF VOC will get the practical prerequisites to reach our goal with a genuine tutor education that will result in competent and engaged tutors.
The project is designed and will be carried out according to the programme criteria of Learning Environment and Cooperation.
Bakgrund
För att stimulera samverkan och effektivisera åtgärder för grundläggande yrkesutbildning samt vidareutbildning för personal inom vård- och omsorgssektorn har kommuner, landstinget, fackförbund samt utbildningsaktörer gått samman och driver Vård och Omsorgscollege i Västerbotten (VOCV). Den 1 februari 2007 gick startskottet för Västerbottens VOC vars målsättning är att:
1. Ge den studerande en attraktiv utbildning som kan leda till jobb direkt eller lägga en god grund för vidare studier.
2. Bidra till att säkra vård och omsorgsinriktade verksamheter/företags behov av kvalificerad arbetskraft.
3. Ge kommuner och landsting, samt universitet/högskola ett mer effektivt resursutnyttjande genom samverkan.
Arbetet har på ett unikt sätt samlat branschens aktörer och knutit dem i ett närmare samarbete på länsnivå.Ingående parter har skrivit samverkansavtal. Alla kommuner som har ett omvårdnadsprogram är med i projektet som alltså är länsövergripande. Parterna är: Skellefteå, Norsjö, Robertsfors, Umeå, Vännäs, Lycksele, Vilhelmina, Västerbottens läns landsting, Umeå Universitet, Almega. Samarbetet kommer bland annat att leda till en utvecklad pedagogik samt möjligheter till fortbildning för verksam personal. Utvecklingsarbetet syftar till att VOCV under 2008-09 ska bli ett nationellt certifierat VOC. Mer info på www.vardochomsorgscollege.ac.se
Vård och omsorg står inför stora utmaningar. Ökad livslängd och åldrande befolkning är två viktiga delar i att efterfrågan på vård och omsorg ökar. Till detta skall läggas att kraven på patientinflytande, service och tillgänglighet ökar samtidigt som medarbetarnas personliga ansvar för vården betonas allt mer.
Till detta skall läggas att nya diagnostyper och diagnoskombinationer utvecklas och därmed behöver nya behandlingsmetoder ständigt utvecklas. Dessutom är branschen under stor press att ständigt effektivisera verksamheten och jaga möjligheter till ekonomiska besparingar. Allt sammantaget ställer det hårda utvecklingskrav på dem som arbetar inom vård och omsorg. Det gäller för dem som har jobb att ständigt utveckla sin kompetens i takt med att kraven förändras.
I detta läge står dessutom vård- och omsorgssektorn inför ett stort rekryteringsbehov. Detta beror främst på tillväxten inom vissa delar av den kommunala och privata omsorgen samt på de stundande pensionsavgångarna. Bara i Umeå visar prognosen att det inom några år, 2015, kommer att behöva rekryteras nästan lika många som nu är anställda för att täcka behoven. Propotionerna för rekryteringsproblemen är likartade i hela länet. Störst kommer behovet att vara inom äldre och handikappomsorgen men också landstinget har många undersköterskor som kommer att gå i pension.
Mot denna bakgrund är det viktigt att dagens dagens studerande erbjuds en attraktiv och god utbildning nära arbetslivet. Nyckeln till att säkra utbildningens närhet till arbetslivet är den arbetsplatsbaserade utbildningen (APU). Genom APU får den studerande tidigt komma i kontakt med yrket i sig. Där får man möjlighet till praktisk erfarenhet och tillfälle att faktiskt tillämpa och förankra sina teoretiska kunskaper. Genom APU:n kan man även förbereda sig för yrkeslivet genom att tidigt etablera nätverk inom yrkessektorn. Inte minst viktigt fungerar APU också som ett tidigt test för att se om man verkligen passar för yrket.
Problemet idag är att APU:n inte fungerar tillfredställande. Problemet med APU:n är tudelat. För det första råder det en alltför varierande kvalitet på själva APU-genomförandet. För det andra finns det för få fysiska platser att tillgå p.g.a. ett allmänt bristande intresse för APU-handledning hos personalen. Ointresset för handledningen beror på fler saker, bland annat på den pressade arbetssituationen. Osäkerhet råder också för hur handledarskapet bör genomföras och belöningsmekanismerna är dåliga. Dessutom finns viss rädsla för att den egna kompetensen är förlegad och utbudet på fortbildning för omvårdnadspersonal är högst begränsat.
För att avhjälpa den rådande situationen med brister inom genomförandet för APU vill VOC lyfta fram och stärka handledarna. En bra handledare fungerar som en viktig aktör för att faktiskt säkra en god vårdkvalitet. Trygga handledare behövs för att överföra även "tyst kunskap". Det vill säga handlingsberedskap i nya och oväntade situationer. Att stärkas i sin handledarroll bidrar också direkt till den personliga utvecklingen. Genom välutbildade och motiverade handledare får vi i förlängningen också medarbetare som är goda ambassadörer för vård- och omsorgsyrket.
För att hantera problemen med APU:n ska VOCV bygga från där man står, dvs använda de resurser och information som redan finns att tillgå. Bland de aktörer som står bakom VOCV finns ett flertal olika handledarutbildningar representerade men ingen är anpassad för att stödja handledaren fullt ut. Dessutom finns en aktuell nulägesanalys som svart på vitt beskriver problemen med APU:n. Genom ett väl underbyggt ingångsvärde och stark nätverk kan vi tillsammans med personal påbörja arbetet med en behovsanalys samt säkra resultatet av projektet. Genom ett förprojekt inom ESF får VOCV de praktiska förutsättningarna för att uppnå vårt mål med en gedigen handledarutbildning vilket utmynnar i kunniga och engagerade handledare.
Syfte
Syftet med projektet är att säkerställa en god vård och omsorg för den åldrade befolkningen i Västerbotten. Genom att stärka APU-handledarna i sin roll vill VOCV garantera en god vårdutbildning vilket i förlängningen ger en trygg och kompetent personal. En kompetent personal ger en god och säker vård och omsorg till patient och brukare.
Målsättning
Målsättningen med projektet är att kartlägga vad handledarna ute i verksamheten behöver för stöd och utbildning för att känna att de vill, kan och har kompetens att engagera sig som handledare för studerande. Med detta som bas kommer vi att utveckla:
1. den handledarutbildning som efterfrågas och som blir standard inom VOCV.
2. de stödfunktioner som efterfrågas
- en bra och tydlig dokumentation med praktiska verktyg som hjälper handledaren
- en kontaktperson från utbildningen som handledaren kan använda som pedagogiskt stöd
Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
Inför och under förprojektering ska vi ta fram rutiner för hur vi kommer att säkra tillänglighetsperspektivet fyra delar (fysisk tillgänglighet, tillgänglig verksamhet, kommunikativ tillgänglighet samt informativ tillgänglighet).Samtliga aktiviteter ska vara anpassade till deltagarnas förutsättningar. Funktionshinder ska inte upplevas vara ett hinder för att delta i aktiviteterna.
Vi har beaktat detta i vår planering då vi bland annat begränsat antal resor under genomförandet. Därtill följer vi de riktlinjer som finns i Kommunens policy kring utbildningar då vi bland annat ger alla med allergi eller funktionshinder samma möjlighet att delta i aktiviteterna. Detta innebär bland annat att vi frågar om allergi och funktionshinder inför de träffar som sker utanför arbetsplatsen samt vidtar åtgärder i det fall allergi eller funktionshinder kan begränsa möjligheten att delta i någon aktivitet.
Handikapporganisationernas samarbetsorganisations (HSO) deltagande i BUS referensgrupp säkrar även att vi i övrigt aktivt arbetar med denna fråga
Jämställdhetsintegrering
Inga uppgifter.
Transnationellt samarbete
APU-platserna kommer i framtiden inte enbart att finnas i Västerbotten. Afrika, forna östeuropa, våra grannländer är alla exempel på länder dit våra framtida studerande kommer att söka sig för APU. Vi kommer därför inom BUS projektet att ta del av resultaten från ett Leonardo Da Vinchi projekt som pågick 2002-2003 med partners i bland annat Finland, Irland och Tyskland, med titeln International Care Work. Den Svenska partnern är Birgittaskolan i Linköping – där Omvårdnadsprogrammet i Skellefteå redan tidigare har en upparbetad kontakt via rektor Raja Magnusson OP Linköping.
Projektet har gjort ett utbildningsmaterial för förberedelse inför praktik i andra länder. De har gjort en handbok för handledare samt en handbok för de studerande. BUS projektet ser det som en viktig del att ta med det internationella perspektivet eftersom vi vill göra det möjligt för de studerande att göra APU i annat land och då måste även handledarna i mottagande land ha rätt till stöd i sin handledning. BUS projekltets resultat kommer att spridas till de parter som ingick i International Care Work projektet via den svenska parten – Birgittaskolan i Linköping.
Vi kommer att sätta samman en transnationell analysgrupp för att handledare och studenter även internationellt skall ha de bästa förutsättningar. Vår förhoppning är att detta skall leda till att kontakter utvecklas under förprojektet så att Transnationaliteten blir en del i det framtida genomförandeprojektet.
Deltagande aktörer
- Vännäs kommun, Socialtjänsten
Kommun
- Arjeplog
- Arvidsjaur
- Bjurholm
- Boden
- Dorotea
- Gällivare
- Haparanda
- Jokkmokk
- Kalix
- Kiruna
- Luleå
- Lycksele
- Malå
- Nordmaling
- Norsjö
- Pajala
- Piteå
- Robertsfors
- Skellefteå
- Sorsele
- Storuman
- Umeå
- Vilhelmina
- Vindeln
- Vännäs
- Åsele
- Älvsbyn
- Överkalix
- Övertorneå