DC Framåt - esf.se
Logotyp på utskrifter

DC Framåt

ProgramområdeProgramområde 1 Kompetensförsörjning
ProjektfasFörprojektering
ProjektägareMercedes-Benz/Chrysler Återförsäljarförening
KontaktpersonMats Gustavsson
E-post8@fullfart.nu
Telefonnummer0413-558762
Beviljat ESF-stöd296 252 kr
Total projektbudget296 252 kr
Projektperiod2008-08-01 till 2009-01-31
RegionNorra Mellansverige
In English

Sammanfattning

ÅF vill på bredden och på djupet arbeta fram metoder och innehåll för att utveckla vår verksamhet. En utav våra största utmaningar som vi ser det nu, är hur vi i det korta och långa perspektivet skall kunna kompetensförsörja våra anläggningar. Vår hypotes är att vi måste, på någotsätt som vi inte vet hur, öka vår attraktionskraft på arbetsmarknaden. Vi ser hur såväl människor med utländsk bakgrund som kvinnor ökar sina inköp hos oss men vi har kanske inte fullt ut anpassat oss och inte sett alla möjligheter som detta faktum kan ge. Vi ser fram emot at starta upp detta projekt och vi tror att vi kommer fram till en mängd viktiga resultat i denna förprojektering. Målet är även att alla medarbetare skall ha möjlighet att utvecklas till ännu bättre medarbetare genom ett ökat medarbetarskap och få större påverkansmöjligheter. Därmed hoppas vi att kunna möta den allt tuffare konkurrensen på ett bättre sätt.

Bakgrund

Våra behov och kommande problemområden är inom:
1. Kompetensförsörjning & personalförsörjning
-hur skall vi ersätta de 40:talister som kommer att lämna arbetsmarknaden inom vår kedja?
-vi måste analysera hur vi skall möta "kriget" om arbetstagarna
-vi måste ta fram ett program för hur vi skall kunna erbjuda människor "utan arbete" jobb i vår kedja
-vi skall undersöka vilka möjligheter som vi har när det gäller att anställa fler kvinnor och människor med annan kulturell bakgrund till vår kedja. Detta ser vi som en styrka om vi kan hitta lämpliga lösningar på
-vi måste ta fram nya attraktionsområden inom vår bransch/kedja för att unga människor skall vilja arbeta med oss
-vi måste ta fram nya utvecklingsmöjligheter för befintligt anställda
-vi måste undersöka hur vi skall kunna utveckla vår kedja så att vi inte blir så sårbara mellan låg och högkonjektur
-vi skall undersöka vilka möjligheter som funktionshindrade har till att kunna arbeta inom vår kedja
2. Nya arbetsmetoder
-vi skall undersöka möjligheter för att alla anställda inom kedjan skall ha samma synsätt - arbetssätt - metoder för att utveckla alla: medarbetare, enheter samt ledningsfunktionerna
-hur skall vi få en ökad och nödvändig datormognad inom kedjan
-vi skall analysera vilka möjligheter vi har till att "modernisera" vår bransch/kedja
-Hur skall vi arbeta framöver och hur kan vi öka vår attraktionskraft
3. Nya kundsegment/marknader/konkurrenter
-hur skall vi bemöta att andelen kvinnor som tar affärsbeslut mot vår bransch ökar
-vilka utmaningar står vi inför?
-hur skall vi bemöta att andelen kunder med utländsk bakgrund ökar mot vår bransch
-hur skall vi bemöta att våra nya yngre kunder kommer att ställa helt nya och tuffare krav på oss som leverantörer
-hur skall vi bemöta de allt tuffare motståndet som kommer till landet med nya affärskedjor med utländska ägare

Ovanstående områden kommer vi att analysera i förprojekteringen av projektet.

Syfte

Vi måste öka attraktionskraften inom kedjan.
-vi vill öka andelen kvinnor inom vår kedja
-vi vill öka antal anställda med utländsk bakgrund till vår kedja
-vi vill att unga människor söker sig till oss
-vi vill utveckla och behålla duktiga medarbetare
-vi vill anpassa oss till omvärldens föränderliga krav; t ex. nya kundgrupper, nya material, nya byggnationer, nya köpbeteende samt nya konkurrenter
-vi vill undersöka hur människor med något funktionshinder har möjlighet att arbeta inom ÅF
-hitta rätt former till att kompetenshöja våra medarbetare
-alla anställda skall känna att de kan påverka sitt arbete och att de förstår vilken roll de har

Målsättning

Som mätbara projektmål har vi definierat följande:
-Att vi utifrån de enkäter vi skall skicka ut, skall få in minst 80%.
-att vi skall få minst 80% av kedjans företag att medverka i projektet mot en genomförandfas.
-att vi skall ha minst en FL (förändringsledare) per enhet.
-vi skall efter projektet med förstudien ha minst fem förbättringsförslag som är kopplade till syftet och till avsnittet med jämställdhetsintegreringen, att minska långtidssjukskrivningar och som därmed skall vara kopplade till de olika programkriterierna som ställs upp.
-vi skall efter förstudien ha tagit fram minst 10 utvecklingsområden där medarbetarna/verksamheten ser att de behöver utvecklas inom.



Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Vi kommer i våra medarbetarenkäter och vid våra workshops att undersöka hur vi kan främja tillgänglighet för funktionshindrade. Vårt mål är att förprojekteringen skall visa hur detta är möjligt. Att det är möjligt vet vi, det är bara frågan om hur? och i vilken omfattning.

Deltagande aktörer

  • Berg & Partner Utbildning AB
  • Biltjänst i Arvika AB
  • Kaakinen Bil AB
  • Malte Månsson Bil AB
  • MBN Bil AB
  • Philipsson Karlstad Bil AB
  • Sellmans bil AB

Kommun

  • Arvika
  • Avesta
  • Bollnäs
  • Borlänge
  • Eda
  • Enköping
  • Falun
  • Filipstad
  • Forshaga
  • Gagnef
  • Grums
  • Gävle
  • Hagfors
  • Hammarö
  • Hedemora
  • Hofors
  • Hudiksvall
  • Karlstad
  • Kil
  • Kristinehamn
  • Leksand
  • Ljusdal
  • Ludvika
  • Malung
  • Mora
  • Munkfors
  • Nordanstig
  • Ockelbo
  • Orsa
  • Ovanåker
  • Rättvik
  • Sandviken
  • Smedjebacken
  • Storfors
  • Sunne
  • Säffle
  • Säter
  • Söderhamn
  • Tierp
  • Torsby
  • Vansbro
  • Årjäng
  • Älvdalen
  • Älvkarleby
  • Östhammar