Logotyp på utskrifter

Ditt val - rätt val

Programområde
2.2 Öka övergångarna till arbete
Region
ESF-nationellt
Utlysning
2016/00684
Projektägare
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
Projektnummer
2017/00210
Planerat antal deltagare
400
Projektperiod
2017-09-01-2020-02-28
Total projektbudget
30 616 857 kr
Beviljat ESF-stöd
20 368 911 kr
Kontaktperson
Johanna Kreicbergs
E-post
johanna.kreicbergs@skl.se

Sammanfattning

Samtidigt som det finns en stor efterfrågan på många av de yrkesgrupper som utbildas på gymnasieskolans yrkesprogram så finns det grupper av ungdomar som har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden, t ex de som saknar gymnasieutbildning, nyanlända och individer med funktionsnedsättningar. En av de största utmaningarna vi står inför är att bättre rusta dessa grupper så att de också får tillträde till arbetsmarknaden.
För att ge fler killar och tjejer från dessa grupper reella möjligheter att etablera sig i arbetslivet måste dels ett systematiskt kvalitetsarbete med fokus på likvärdighet och intersektionalitet genomföras på gymnasieskolans yrkesprogram. Det kommer också behövas nya modeller för anpassad studie- och yrkesvägledning och en ökad flexibilitet i antagningen.

Ett ökat intresse för yrkesutbildning kan inte styras genom någon form av nationella beslut om dimensionering utan det handlar om att öka yrkesutbildningarnas attraktivitet och kvalitet. Gymnasievalet är svårt för många elever och därför spelar vägledningen en viktig roll.

Utgångspunkten är att ta tillvara och fortsätta det arbete som pågår i Plug in TWO.0. Projektet vill höja kvaliteten i effekterna av det arbete som redan pågår i stället för att starta nya parallella processer.

Kvaliteten i insatserna fås genom det flernivåarbete som innebär att nationella, regionala och lokala instanser samarbetar och att det finns en helhetsyn på utvecklingsarbetet.

Målgruppen är ungdomar 15 – 24 år, med särskilt fokus på nyanlända. Målgrupperna väljs från de regioner som ingår i Pluginprojektet.

Projektmålet är att skapa insatser riktade till 400 unga kvinnor och män som står inför förbereder/ska återuppta studier på gymnasiet.

Utöver dessa mål gäller ständig uppmärksamhet på lika möjligheter och icke diskriminering, tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning samt jämställdhet. Kunskap om förekomst av och mekanismer bakom diskriminering, utestängning utifrån tillgänglighet och kön används i projektets utformande och genomförande. Centralt är också att identifiera och undanröja hinder för att alla deltagare oavsett diskrimineringsgrund ska kunna vara delaktiga i projektets insatser. Utifrån problem- och analysfasen kommer följande två angrepssätt att utvecklas och prövas.

• Förbättrad studievägledning
• Flexibel antagning, Nyanländas tillgång till yrkesprogram och läsa svenska under tiden

Våra redskap vi kommer att använda, i kombination eller enskilt
• Arbetsmarknadsutbildning
• Arenor där deltagare träffas (”Verkstäder”/Studiegrupper) i optimal intersektionalitet
• Stöd och service till företag, utbildning av deltagande företag/handledning
• Praktik på företag
• Utbildning av lärlingslotsar/mentorer/yrkescoacher
• Nya former för individuell yrkes- och studievägledning
• Studiebesök i andra branscher
• Olika varianter av flexibel antagning och former för yrkesutbildning
• Karriärportföljer för nyanlända