Logotyp på utskrifter

Hon kämpar 12 timmar om dagen för ett jobb i äldrevården

Socialfondsprojektet YFI

 

Att etablera sig i Sverige är ingen söndagspromenad. Många måste kombinera sina studier med ett jobb för att få ekonomin att gå ihop. Det blir långa dagar och inte mycket tid för familjen. När Farah kommer hem till Vårberg vid niotiden på kvällen hinner hon träffa sina barn en liten stund innan det är dags för dem att sova.

 

På Åsö vuxengymnasium mitt på Södermalm i Stockholm ska vi träffa några kvinnor som tycker de har fått chansen de inte får missa. Det som hägrar är ett jobb inom vården, i första hand äldrevården. Vårdutbildningen kombineras med yrkesanpassade studier i svenska. Hon som möter oss i den slitna korridoren heter Cecilia Cederholm och är lärare i svenska som andraspråk.

 

– På SFI sätter man upp ganska diffusa mål med undervisningen och den har sällan någon koppling till elevernas verklighet. ”Anna dricker juice” är bara en fras, svår att relatera till. Här är alla väldigt motiverade. Undersköterskor dokumenterar väldigt mycket och man kan inte be någon annan skriva. Det vi gör är att vi boostar deras självförtroende så att de vågar.

 

Vi förstår att det handlar mycket om att få kvinnorna att känna att de får ta plats. Att det de gör är viktigt. När förskolan ringer och säger att deras son har skrapat knäet så behöver de inte släppa allt och springa iväg. Cecilia tror att kvinnorna som är här kommer att få jobb. Många kommer från en bakgrund där de har hjälpt människor. Det är faktiskt inte bara ett jobb för dem, utan mer som ett gammaldags ”kall”.

Långa dagar för Farah

Farah Aghattas från Marocko har två barn, en flicka på sju år och en son på fem. Hon fick hjälp av en kompis att söka till YFI, skickade in papper, fick göra prov och kom in. Hon har tidigare gjort praktik på Sätra äldreboende där hon nu har jobb som hon kombinerar med sina studier. Det blir långa dagar. Skolan börjar klockan nio på morgonen. När hon kommer hem vid 21-tiden på kvällen vill gärna barnen leka. Farah vill helst av allt få sova.

 

– De vill att jag ska jobba mindre, men vi behöver pengarna och jag trivs väldigt bra på Sätra. Där jobbar arabiska, afrikanska och svenska kvinnor.

Men det var tufft när Farah först kom till Sverige 2011 Hon tyckte att det var väldigt kallt.

 

– Jag kunde inte stanna då utan åkte hem igen. Sedan kom jag tillbaka och vande mig så småningom vid mörkret och kylan. Jag har min mamma och

syster kvar i Marocko. I juni ska vi resa dit hela familjen.

Zabrina trivs och har ett fotbollsproffs i familjen

Idag bor Zabrina Wairimu i Farsta Strand med sina tre söner. Sedan hon kom till Sverige 2014 har hon pluggat SFI, jobbat som personlig assistent, blivit arbetslös och börjat jobba på äldreboende. Men där ville de att hon skulle ha utbildning, så hon gick till SFI-Centrum och fick tips om YFI.

 

Zabrina fick göra ett prov som gick bra och nu är hon här.

 

– Jag har lärt mig jättemycket. Det viktigaste är språket. Jag har lärt mig att prata och skriva och hur man använder olika ord. Och nu kan man ju börja drömma om framtiden.

 

Vi frågar vad Zabrina drömmer om.

 

– Jag vill jobba som undersköterska inom äldreomsorg eller akutsjukvård. Jag tycker om att hjälpa människor.

 

Zabrina jobbar hårt för att hennes söner ska ha det bra. En dag blev hon förvånad när det var dags för en ny fotbollssäsong för äldsta sonen. I stället för att hon skulle betala avgiften för honom så skulle han nu få betalt för att spela fotboll. Hon berättar att hon var jättenervös när hon skulle skriva på kontraktet. Det kändes så stort och högtidligt. Han hade plötsligt blivit proffs. Malik spelar för AFC Eskilstuna, före detta AFC United från Solna. Förutom fotbollen pluggar han halvtid på barn- och fritidslinjen på gymnasiet.

 

Zabrina trivs ganska bra med livet, både hemma och på Åsö gymnasium.

 

– Vi har så kul i gruppen. När någon är ute på praktik skvallrar vi i vår egen Facebook-grupp.

Felekech tog hand om gamla redan som sexåring

När Felekech Gared hade jobbat inom äldrevården i nästan tio år så tyckte arbetsgivaren att hon skulle skaffa sig en utbildning. Så hon började på SFI men det fungerade inte. Det var tråkigt och hon kunde inte koncentrera sig. Hon provade att plugga dag, hon provade kväll. Inget hjälpte. Hon trivdes inte. Började jobba igen. Hade nu chansen att få fast jobb, men inte utan utbildning.

 

Felekech frågade på SFI-Centrum om de kunde hjälpa henne. Hon bad sina kompisar om råd. Då nämnde en tjej utbildningen på Åsö och Felekech fick telefonnumret till Martin Bortz , lärare i svenska som andraspråk. ”Men kom hit då” hade Martin sagt.

 

– Jag gjorde prov och det gick bra. Du är välkommen, sa Martin. Jag var glad den dagen. Sedan gick jag till min chef och fick jobb som timanställd så att jag kunde kombinera det med studierna. Oj, vilken skillnad det blev.

 

– Vad var det som blev så annorlunda, frågar vi.

 

– Allt var roligt. Läraren hade mycket tålamod och var bra på att förklara. Vi pratade mycket svenska på lektionerna. Jag kunde inte skriva alls, men lärde mig och blev allt bättre. Nu är jag så glad. Utbildningen betyder så mycket för mig, för mitt självförtroende.

 

Felekech vill bli demenssköterska. Hon tycker demens är spännande och vill veta mer om sjukdomen. Hur kan det bli så? Hur kan man hjälpa dem? Hon har alltid tyckt om att hjälpa äldre. Hon hämtade vatten och lagade mat åt en farbror redan när hon var sex år gammal.                     

Vad hände sedan?

YFI har varit igång under kort tid men ett resultat är att man glädja sig över hög närvaro och få avhopp. Flera av kvinnorna som utbildar sig till undersköterskor har redan jobb eller löfte om heltidstjänst när de har utbildat sig.

YFI

YFI är ett samarbete mellan vuxenutbildningen, SFI och ett antal yrkesgymnasier i Stockholms stad. Syftet är att utveckla en integrerad språk- och yrkesutbildning riktad mot utrikes födda. Projektets arbetssätt ska halvera tiden det tar att gå från SFI till hållbar anställning.

Bild i högerkolumnFörsta gången Farah kom till Sverige vände hon hem till Marocko igen. Men nu har hon vant sig vid mörkret och kylan.

YFI

YFI är ett samarbete mellan vuxenutbildningen, SFI och ett antal yrkesgymnasier i Stockholms stad. Syftet är att utveckla en integrerad språk- och yrkesutbildning riktad mot utrikes födda. Projektets arbetssätt ska halvera tiden det tar att gå från SFI till hållbar anställning.

Läs mer!

Läs mer om YFI i projektbanken.