Frågor och svar för företag
Här samlar vi svar på de vanligaste frågorna vi får från företag kopplat till brexitjusteringsreserven.
Ansökningsprocessen
Du skickar in din ansökan i vår digitala tjänst Projektrummet+. Inför din första inloggning skapar du ett användarkonto. Vi har tagit fram en handledning för hur du skapar din ansökan om stöd i Projektrummet+, du hittar den här. Du kan också läsa mer om hur du går till väga, steg för steg, med din ansökan under Ansökningsguiden.
På denna sida kan du se aktuella utlysningar inom brexitjusteringsreserven. Inom respektive utlysning specificeras de krav som behöver vara uppfyllda i ansökan. Vi erbjuder också digitala informationsträffar där vi informerar om aktuella utlysningar.
Du skickar in din ansökan i vår digitala tjänst Projektrummet+. Inför din första inloggning skapar du ett användarkonto. Vi har tagit fram en handledning för hur du skapar din ansökan om stöd i Projektrummet+, du hittar den här. Du kan också läsa mer om hur du går till väga, steg för steg, under avsnittet Ansökningsguide.
På denna sida kan du se aktuella utlysningar inom Brexitjusteringsreserven. Inom respektive utlysning specificeras de krav som behöver vara uppfyllda i ansökan. Vi erbjuder också digitala informationsträffar där vi informerar om aktuella utlysningar.
Ja, det går bra att ansöka flera gånger ur reserven. Sista ansökningsdag är sista november 2023.
Interna personalkostnader
Vid redovisning av nedlagda arbetstimmar ska ESF-rådets obligatoriska mall för tidredovisning användas. Mallarna skickas ut av ESF-rådet till dig som stödsökande vid ett bifallsbeslut. Tidredovisningsmallen ska fyllas i och signeras av den/de aktuella anställda och ska sedan bifogas som underlag i kommande ansökan om utbetalning. I de fall där den aktuelle anställde slutat är det ansvarig chef som ska signera tidredovisningen.
Företag kan söka stöd för interna personalkostnader under förutsättning att kostnaderna uppkommit till följd av brexit under stödperioden 1 januari 2020 till och med den 31 december 2023. Varje ansökan prövas enskilt med hänsyn taget till gällande regelverk.
Observera att det finns maxbegränsningar av hur mycket tid det är möjligt att få ersättning för. Mer information om detta finns i aktuell utlysning.
Kostnader i form av arbetstid för egen personal kan ersättas från reserven. Varje ansökan prövas enskilt med hänsyn taget till gällande regelverk.
Observera att det finns maxbegränsningar av hur mycket tid det är möjligt att få ersättning för. Mer information finns i aktuell utlysning.
Godkännande eller märkning av produkter
100 timmar gäller för intern personalkostnad per företag för hela stödperioden.
Det är möjligt att få ersättning för ommärkningskostnader under perioden 1 januari 2020 till och med den 31 december 2023. Varje ansökan prövas enskilt med hänsyn taget till gällande regelverk.
Observera att det finns maxbegränsningar av hur mycket tid det är möjligt att få ersättning för intern personal. Mer information finns i aktuell utlysning.
Konsult- och rådgivningstjänster
Sådana kostnader kan vara stödberättigande. Varje ansökan prövas enskilt med hänsyn taget till gällande regelverk. Det är viktigt att i ansökan beskriva och motivera hur kostnaderna har uppkommit till följd av brexit.
Nej, om tjänsten är levererad och utförd under 2019 kommer den inte vara stödberättigad utifrån utlysningens och förordningens krav. Det avgörande är att tjänsten ska vara levererad och utförd under stödperioden, dvs. under 1 januari 2020 till och med den 31 december 2023.
Övriga frågor
Maxtaket för ett företag är 200 000 euro för en treårsperiod. Mer information om statsstöd (stöd av mindre betydelse enligt de minimis-förordningen) finns i vårt informationsblad.
Enligt förordningen ska ett företag ha drabbats av brexit för att kunna få ersättning ur reserven. Det innebär att företaget behöver varit verksamt på den brittiska marknaden före brexit och behöver ställa om och/eller anpassa sin verksamhet för att kunna fortsätta bedriva handel i landet för att det ska vara möjligt att få ersättning ur reserven.