Sammanfattning
I Norrbotten finns det cirka 45 män och kvinnor i åldern 20 - 65 år som har funktionshindret döv- och dövblindhet. Döv - och dövblindheten är ett kommunikationshandikapp vilket medför mycket stora begränsningar för den enskilde att få tillgång till utbildning, få arbete, klara av kommunikationen med en hörande familj och upprätthålla ett socialt liv. Avsaknaden av information på teckenspråk och stöd från samhället, är en starkt bidragande orsak till att personer med döv - och dövblindhet har brister i sin utbildning, saknar grundläggande insikt i jämställdhetsbegreppet och ofta står utanför arbetsmarknaden. De flesta blir även hänvisade till att leva på sjukersättning. Sammantaget leder detta ofta till sedvanliga affekter av brist på självförtroende, isolering, i vissa fall sociala och psykologiska problem. Många i målgruppen har dock goda förutsättningar för utbildning och arbete.
Under de senaste åren har det skett en intensiv utveckling vad gäller samhällets service till dövblinda och döva barn och vuxna i Sverige. Dessa verksamheter är främst koncentrerade till storstadsregionerna. Dövblinda och döva i glesbygd har ett betydligt mindre stöd. I norra Sverige finns dock en högre koncentration av personer med dövblindhet än landet i övrigt.
I januari 2007 startade det treåriga projektet ”Utbildning och personlig utveckling för dövblinda och döva i Norrland”. Under år 1 finansierades projektet av Malmfältens- och Framnäs folkhögskola, EU´s strukturfond (ESF), Allmänna arvsfonden, Försäkringskassan och CSN. Projektet delades upp i två perioder för att löpa parallellt med ESF´s programperiod:
Del1 070101 – 070930
Del2 071001 – 091231
Projektet erbjuder vuxna dövblinda och döva män och kvinnor i Norrland, en möjlighet till utbildning, fördjupad insikt i jämnställdhetsbegreppet och jämlikhetens värde, samt en möjlighet att bryta sin isolering och bli motiverade till förändring. Detta sker genom en anpassad utbildning på teckenspråk, personlig handledning och personlig utveckling. Målet är att man skall utvecklas som individ, få möjlighet att komma ut i arbetslivet, söka en högre utbildning, eller hitta andra meningsfulla aktiviteter.
Framnäs folkhögskolas projekt samverkar även med Föreningen Sveriges Dövblinda-Nord (FSDB-Nord). Under projekttiden kommer samverkan med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommuner och landsting att fördjupas för att få till stånd en permanent utbildning av liknande slag efter den treåriga projekttiden – en utbildning som kan erbjudas till döva och dövblinda i hela landet.
Deltagarna anser att projektet redan haft en mycket viktig del i förändringen av deras livssituation.
Tydliga resultat och effekter har framförallt visat sig i form av ökade kunskaper, ökat självförtroende, förändring av livsföring, personlig utveckling och bruten isolering.
Projektet har därigenom stärkt deltagarna så att de bl. a., skriftligen till Landstinget, kunnat påvisa sitt behov av behandlingssamtal med teckenspråklig psykolog. Deras ansökan resulterade i att Landstinget nu erbjuder behandlingssamtal på dövas första språk - teckenspråket.
Summary
In the County of Norrbotten there are about 45 men and women in the ages of 20 - 65 who are deaf- and deaf blind. Deafness and deaf blindness are handicaps of communication which lead to great limitations for the individual concerning access to education, communication with a hearing family and limitations to maintain a social life. The loss of information and the loss of support from society is a strong contributory cause for people with deafness and deaf blindness having deficient education, lacking a fundamental insight of equality between men and women and being excluded from the labour market. Most of these people also have to receive sickness benefit. All in all, this often leads to customary affects of isolation, lack of confidence, and in some cases social and psychological problems. There are however many in the target group who have good conditions of education and employment.
During the last years there has been an intense development of society service towards deaf and deaf blind children and adults in Sweden. These activities are mostly located in urban regions, while the amount of support for deaf and deaf blind people in sparsely populated areas is considerably smaller. Yet, the percentage of people being deaf and deaf blind is higher in the North of Sweden than in the rest of the country.
In January 2007 a three-year-long project started called “Education and personal development for deaf blind and deaf people in Norrland”. During one year the project was financed by the Folk High Schools of Malmfälten and Framnäs, the EU structural fund (ESF), the Swedish Inheritance Fund, the Swedish Social Insurance Office and the Swedish Study Support System (CSN). The project was divided into two periods in order to run parallel with the ESF program period:
Part 1 070101 – 070930
Part 2 071001 – 091231
The project offers deaf and deaf blind men and women in Norrland an opportunity to get an education, deepen their insight of equality between men and women and understand the great value of it, break their isolation and become motivated to change their lives. This takes place through adapted education in sign language, personal guidance and personal development. The goal is that these people can develop as individuals, get the opportunity to enter the labour market again, seek higher education, or find other meaningful activities in life.
The project of the Folk High School of Framnäs also collaborates with the Association of the Swedish Deaf blind-North (FSDB-North). During the time of the project the collaboration with the Swedish Public Employment Service, the Swedish Social Insurance Office, the municipalities, and the county councils of Norrbotten will develop with the purpose of creating a permanent education of a similar kind, after the three-year-long project is over – an education that can be offered to deaf and deaf blind people all over of the country.
The participants consider the project to already have had an important role in changing their life situation. Clear results and effects have mainly been shown through increased knowledge, increased confidence, changes in the way of living, personal development, and broken isolation.
In that way the project has strengthened the participants so that they, among other things, by writing to the county council, have been able to point out their need of treatment conversations with a psychologist able to converse in sign language. Their application resulted in the county council now offering treatment conversation in the first language of the deaf – sign language.
Bakgrund
I Norrbotten finns det cirka 45 män och kvinnor i åldern 20 - 65 år som har funktionshindret döv- och dövblindhet. Döv - och dövblindheten är kommunikationshandikapp vilket medför mycket stora begränsningar för den enskilde att få tillgång till utbildning, få arbete, klara av kommunikationen med en hörande familj och upprätthålla ett socialt liv. Avsaknaden av information på teckenspråk och stöd från samhället, är en starkt bidragande orsak till att personer med döv - och dövblindhet har brister i sin utbildning, saknar grundläggande insikt i jämnställdhetsbegreppet och ofta står utanför arbetsmarknaden. De flesta blir även hänvisade till att leva på sjukersättning. Sammantaget leder detta ofta till sedvanliga affekter av brist på självförtroende, isolering, i vissa fall sociala och psykologiska problem. Många i målgruppen har dock goda förutsättningar för utbildning och arbete.
Under de senaste åren har det skett en intensiv utveckling vad gäller samhällets service till dövblinda och döva barn och vuxna i Sverige. Dessa verksamheter är främst koncentrerade till storstadsregionerna. Dövblinda och döva i glesbygd har ett betydligt mindre stöd. I norra Sverige finns dock en högre koncentration av personer med dövblindhet än landet i övrigt.
I januari 2007 startade det treåriga projektet ”Utbildning och personlig utveckling för dövblinda och döva i Norrland”. Under år 1 finansierades projektet av Malmfältens- och Framnäs folkhögskola, EU´s strukturfond (ESF), Allmänna arvsfonden, Försäkringskassan och CSN. Projektet delades upp i två perioder för att löpa parallellt med ESF´s programperiod:
Del1 070101 – 070930
Del2 071001 – 091231
Projektet erbjuder vuxna dövblinda och döva män och kvinnor i Norrland, en möjlighet till utbildning, fördjupad insikt i jämnställdhetsbegreppet och jämlikhetens värde, samt en möjlighet att bryta sin isolering och bli motiverade till förändring. Detta sker genom en anpassad utbildning på teckenspråk, personlig handledning och personlig utveckling. Målet är att man skall utvecklas som individ, få möjlighet att komma ut i arbetslivet, söka en högre utbildning, eller hitta andra meningsfulla aktiviteter.
Framnäs folkhögskolas projekt samverkar även med Föreningen Sveriges Dövblinda-Nord (FSDB-Nord). Under projekttiden kommer samverkan med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommuner och landsting att fördjupas för att få till stånd en permanent utbildning av liknande slag efter den treåriga projekttiden – en utbildning som kan erbjudas till döva och dövblinda män och kvinnor i hela landet.
Deltagarna anser att projektet redan haft en mycket viktig del i förändringen av deras livssituation.
Tydliga resultat och effekter har framförallt visat sig i form av ökade kunskaper, ökat självförtroende, förändring av livsföring, personlig utveckling och bruten isolering.
Projektet har därigenom stärkt deltagarna så att de bl. a., skriftligen till Landstinget, kunnat påvisa sitt behov av behandlingssamtal med teckenspråklig psykolog. Deras ansökan resulterade i att Landstinget nu erbjuder behandlingssamtal på dövas första språk - teckenspråket.
För mer information om det första projektåret, se bilaga 5.
Syfte
Projektets syften:
- minska utanförskapet för män och kvinnor med funktionshindret dövblindhet och dövhet, samt öka delaktigheten i samhället.
- införliva jämställdhetsbegreppet och jämnställdhetsintegreringen i projektets alla delar.
- möjliggöra för den enskilde individen att i högre grad bidra till sin egen försörjning.
- öka förståelsen för funktionshindret hos myndigheter och samhället i övrigt
- stärka och utveckla den enskilde individen.
- skapa en nationell utbildning för dövblinda och döva.
Målsättning
Efter projektet skall deltagaren ha:
- tillägnat sig fördjupade kunskaper i det svenska skriftspråket, samt ha förmåga och känna trygghet i att kunna läsa och skriva svenska, allt utifrån personens egna förutsättningar.
- fördjupat sig i det svenska teckenspråkets grammatik, samt utvecklat sin förmåga i att uttrycka sig på teckenspråk.
- fått en ökad medvetenhet i samhällsfrågor (exempelvis miljöfrågor och jämlikhetsfrågor etc.).
- fått en fördjupad insikt i jämnställdhetsbegreppet och jämnställdhetsintegrering.
- fått en större insikt och förståelse för vardagsekonomi.
- fått en djupare insikt i fysisk och mental hälsa och dess betydelse för individen.
- praktiserat på minst en arbetsplats, vald utifrån individens eget intresse och möjlighet.
I övrigt skall:
- förhållandet mellan deltagare och aktörer (Försäkringskassa, Arbetsförmedling, Kommuner och Landsting m. fl.)stärkas och tydliggöras, för att klargöra vilket stöd respektive aktör kan bistå med, för att fylla den enskilde deltagarens behov.
- en handlingsplan upprättats för deltagarens framtid; arbete, utbildning och utveckling.
- en modell skapats för att permanenta en utbildning för personer med dövblindhet och dövhet.
Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
Utbildningen är förlagd i Norrbotten, den del av Sverige som saknar utbildningsmöjligheter för döva och dövblinda.
Personalen är teckenspråklig och tolk anlitas vid behov (vid föreläsningar, studiebesök etc.).
Klassrum samt den omgivande miljön har anpassats och anpassas fortlöpande (exempelvis genom anpassning av belysning, synanpassning, teknisk utrustning mm). Utbildningsmaterialet anpassas efter deltagarens behov.
Undervisningen och kommunikationen är tillrättalagd för gruppens särskilda behov.
Information om funktionshindren till omgivningen är en viktig del av integreringen i skolan och det övriga samhället.
Jämställdhetsintegrering
För att nå målet att inlemma begreppen jämnställdhet och jämnställdhetsintegrering hos målgruppen, kommer all information och diskussion och individuell planläggning att ske på deltagarnas första språk, teckenspråk.
Alla delar av projektet kommer att genomsyras av jämställdhetsintegrering.
Varje deltagare skall ha möjlighet att utvecklas inom det intresseområde där man har bäst förutsättning att utvecklas, oavsett kön.
Vi kommer att fokusera på genusfrågor i allmänhet, men även specifikt mot gruppen med funktionshindren dövblindhet och dövhet. Temadagar, föreläsningar och workshops kommer att vara en del av innehållet.
Bland projektets personal eftersträvas en jämn föredelning mellan könen. Idag består personalgruppen av två män och tre kvinnor.
Transnationellt samarbete
Inga uppg.
Medfinansiärer
- Allmänna arvsfonden
- Arbetsförmedlingen Piteå
- Framnäs Folkhögskola
Kommun
- Arjeplog
- Arvidsjaur
- Bjurholm
- Boden
- Dorotea
- Gällivare
- Haparanda
- Jokkmokk
- Kalix
- Kiruna
- Luleå
- Lycksele
- Malå
- Nordmaling
- Norsjö
- Pajala
- Piteå
- Robertsfors
- Skellefteå
- Sorsele
- Storuman
- Umeå
- Vilhelmina
- Vindeln
- Vännäs
- Åsele
- Älvsbyn
- Överkalix
- Övertorneå