Logotyp på utskrifter

Ta del av ESF-rådets seminarier i Almedalen 2019

1 augusti 2019

Här kan du ta del av  ESF-rådets och Europeiska socialfondens fem öppna seminarier från årets Almedalsvecka.

 

Videolänkar finns under respektive seminarie.

 

 

Seminarier 1 juli 2019

Vilken är socialfondens roll på framtidens arbetsmarknad?

Arbetsförmedlingen har fått minskade resurser, men har tills vidare kvar sitt ansvar för jobbmatchning. Vilken blir Socialfondens roll på en arbetsmarknad där roller och aktörer förändras, samtidigt som vi står inför ett kompetens- och konjunkturskifte?

 

Medverkande:

Annika Rosing, Moderator, Svenska ESF-rådet
Lars Lööw, Generaldirektör, Svenska ESF-rådet
Maria Mindhammar, Överdirektör, Arbetsförmedlingen
Gunnar Anderzon, utredare, Sveriges Kommuner och Landsting

 

Vilken är socialfondens roll på framtidens arbetsmarknad? Del 1

Vilken är socialfondens roll på framtidens arbetsmarknad? Del 2

 

 


 

Skapar AI och automatisering ett nytt utanförskap?

Redan idag skriver journalist-botar sportreferat och nyhetsbrev, du kan ta hjälp av AI för att analysera och granska kontrakt och inom vården används datoriserad bildanalys för snabbare och exaktare diagnostik. Kommer vi snart se ett nytt utanförskap – där högutbildade akademiker ingår?

 

Medverkande:

Peter Salander, Moderator, Gullers Grupp
Lars Lööw, Generaldirektör, Svenska ESF-rådet
Anna Palmgren, Sektionschef digitalt engagemang,  Arbetsförmedlingen
Jan Gulliksen, Professor Människa-dator interaktion, Kungliga Tekniska högskolan
Eva Ekman, projektägare, Digiresan
Mats Johansson, projektkoordinator, Kompetenslyft för handeln

Medverkande socialfondsprojekt:
Kompetenslyft för handeln och Digiresan

 

Skapar AI och automatisering ett nytt utanförskap? Del 1

Skapar AI och automatisering ett nytt utanförskap? Del 2

 

 


 

Seminarier 2 juli 2019

Är jag för gammal för att lära om?

Och hur långt sträcker sig solidariteten över generationerna?

 

Åldersexplosionen är ett faktum. Det råder brist på  arbetskraft samtidigt som de flesta vill gå vid 65. De yngre på arbetsmarknaden möts av förväntningar att de själva ska jobba till 70 och byta karriär flera gånger. Vilka gränser sätter biologin och hur många gånger kan man starta om och lära nytt?

 

Om du blir arbetslös som 55+ står du automatiskt ”långt från arbetsmarknaden”, på grund av ålderism. Hur kan man förändra arbetsgivarnas inställning som går tvärs emot regeringsbeslutet om förlängd pensionsålder?

 

Medverkande:

Peter Salander, Moderator, Gullers Grupp
Lars Lööw, Generaldirektör, Svenska ESF-rådet
Ingmar Skoog, Professor Neurokemi och psykiatri, AgeCap, Göteborgs universitet
Ann Bergman, Professor Arbetsvetenskap, Karlstads universitet
Peter Larsson, Senior rådgivare, Sveriges Ingenjörer
Jessica Arvidsson, projektledare, Digilitt.kom

Medverkande socialfondsprojekt:
Digilitt.kom

 

Är jag för gammal för att lära om? Del 1

Är jag för gammal för att lära om? Del 2

 

 


 

Seminarier 3 juli 2019

Hur skapas ett livslångt lärande?

Det finns ett stort matchningsproblem på arbetsmarknaden i Sverige. Företagen hittar inte arbetssökande med rätt kompetens samtidigt som för få ungdomar söker sig till de gymnasiala yrkesprogrammen.

 

Vilken roll har yrkesutbildningar, universitet och högskola för strategisk kompetensförsörjning?

 

Hur ger vi de som idag arbetar möjlighet till att fortsätta utvecklas för att möta de nya kraven på ett längre arbetsliv? Och hur ska vi kunna täcka de kompetensbehov som finns hos företag och offentlig sektor?

 

Medverkande:

Salander, Moderator, Gullers Grupp
Lars Lööw, Generaldirektör, Svenska ESF-rådet
Gunilla Nordlöf, Generaldirektör, Tillväxtverket
Thomas Persson, Generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan
Kitimbwa Sabuni, utbildningsledare, Vidga Normen i praktiken
Anders Brunberg, tillväxtchef i Uddevalla kommun och projektägare, Westkomp
Carin Bergström, huvudprojektledare, Fokus vård och omsorg

 

Medverkande socialfondsprojekt:
Vidga normen i praktiken, WestKomp och Fokus vård och omsorg

 

Hur skapas ett livslångt lärande? Del 1

Hur skapas ett livslångt lärande? Del 2

 

 


 

Hur ska den gymnasiala yrkesutbildningen komma på rätt köl igen?

Gymnasiereformen som sjösattes 2011 är ett misslyckande när det gäller den gymnasiala yrkesutbildningen.

 

En rapport slår fast att reformen har lett till ökad skolsegregation, försämrad kvalitet i undervisningen och att den socioekonomiska bakgrunden spelar större roll idag än tidigare.

 

Medverkande:

Peter Salander, Moderator, Gullers Grupp
Lars Lööw, Generaldirektör, Svenska ESF-rådet
Lotta Naglitsch, Undervisningsråd, Skolverket
Alexandru Panican, Docent, rapportförfattare, Lunds universitet
Pär Lundström, Expert Kompetensförsörjning - Ordförande yrkesnämnden ECY, Yrkesnämnden ECY

 

Hur ska den gymnasiala yrkesutbildningen komma på rätt köl igen? Del 1

Hur ska den gymnasiala yrkesutbildningen komma på rätt köl igen? Del 2